10 thoughts on “Surutulitus”

  1. Manu on Italiassa, joten kaappaan kärkikommentin itselleni.
    Kirjoittanut Manfred, allekirjoittanut, Umberto sekä Gee. Otamme ainakin Manun kanssa vastaan syyt mielipahasta niskoillemme. Säästäkää nämä muut herrasmiehet siltä.

    Kuvittamassa oli mukana huikea jengi ja tahdomme kiittää teitä kaikkia. Teidän panoksenne teki tästä niin kauniin kuin se on. Manun, allekirjoittaneen ja Umbran lisäksi tätä kuvittivat Matoro, Snowie, Tongu, Kepe sekä Domek. Ja kuten varmaan kävi ilmiselväksi, kapitalismin keinoin Manu narutti mukaan myös uuden taiteilijan, eli bonklefandomsensaation Demitsoroun. Iso käsi.

    Isot erityiskiitokset Manfredille itselleen koodivelhoudesta, uusista innovaatioista ja kärsivällisyydestä, kun me muut Metru Nuilla vaikuttavat pidimme Musta Käsi kolmosen kanssa lepiä vuositolkulla. Kiitos Geelle keikka_taikinasta ja siitä turhauttavasta faktasta, että hänkään ei tiedä sen vitsin alkuperää. Kiitos vielä myös ideanikkarillemme U:lle, jonka aivoitukset polkaisivat oomph-tason astetta pidemmälle.

    To be contiuned…

  2. Uhh, harvoinpa olen ollut näin tuolin reunalla. Erityisen upeaa, kun kyse on kuitenkin Klaanonista, missä nyt tietää jonkin verran tulevaisuudesta – onnistuitte saamaan minut täysin unohtamaan muun ajattelun kuin mitä välittömästi tapahtuu.
    Myös aika vaikuttavaa, miten aloititte täysillä ja onnistuisse ylittämään itsenne uudestaan ja uudestaan.

    Klaanon: Infinity War

    Aah, niin hyvää, ei minulla ole tästä kuin hyvää sanottavaa, ihan uskomattoman villi ajelu, kiitos!

  3. Huhhuh! Tässä oli eskalaatiota kerrakseen!

    kaikki alkoi eräästä sukelluspatongista

    Kerron omat (täsmällisemmät fiilingit) myöhemmin, nyt on lähinnä rapea olo.

  4. Minun päällimmäinen ajatukseni tällä hetkellä on että kuinka jatkuvaa, armotonta tykitystä tämä koko viesti oli. Pulssi pysyi aika ylhäällä. Ja sitten tuo hirvittävä countdown-kohta, rukoilin vain että tekstiä ehtisi tulla lisää ennen vääjäämätöntä.

    niin ja muistin vasta nyt miten tämä tosiaan alkoi, niin että jaa.

    Mitä minä nyt edes tässä hetkessä osaan vielä sanoa. Mahtavat kuvitukset tietenkin.

  5. Aikamoinen pommi! Tai, useita sellaisia…
    Oma lukukokemukseni oli varmaan eilainen kuin muilla, kun luin viestin parin illan aikana. En kyllä olisi halunnut jättää kesken tätä vuoristorataa. Viesti muistutti paljon FMA Brotherhoodin loppupuoliskoa, missä tuttuja hahmoja hyppäsi esiin joka vaiheessa tuomaan oman dynamiikkansa toimintaan.

    Toiminnasta puheen ollen, että puhuneet palturia kun sanoitte että tämä on 95% sitä. Ja toiminta oli toteutettu hyvin! Taistelu- ja pakokohtaukset eivät käyneet tylsiksi, kun niissä oli reilusti variaatiota hahmodynamiikoissa sekä ympäristöissä (hissikuilu, maanpinta, Mustan käden tornin ulkoseinä, yms.) ja tuntui että kohtausten myötä hahmot saavuttivat aina jotain. Ainoastaan alun Vahki Hunter -takaa-ajo tuntui hippusen pitkältä.

    Viestin emotionaalisia koukkuja oli itselleni erityisesti Nizin puhe Purifierin kautta sekä Mexxin loukkaantuminen. Feterrojen apu tuli aivan puskista… onkohan Joiku sittenkin mahdollisempi petturiehdokas.

    PS. Olen ylpeä sekä Sly- ETTÄ Ratchet and Clank -referenceistä. Leonardo diCaprio osoittaa /5.

    Iso käsi, Kusta mäsi!

  6. Pitkä viesti ja odotettu paketti. Tämä kommentti toimii yhteiskommenttina tähän ja jatko-osaan. Palaan siihen myöhemmin, mutta voin todeta, että jako toimi oikein hyvin. Omalta osaltani luin kokonaisuuden siinä mielessä väärin, että matka-aikataulujeni takia luin jatko-osan vasta muutaman päivän päästä; jälkikäteen vaikuttaa siltä, että se olisi toiminut vielä paremmin suoraan aikataulussa, mutta ei kyennyt.
    Tämä kommentti on myös kriittisempi kuin aiemmat. On kaveriporukan ryhmädynamiikan kannalta hyvä kysymys, miten kriittisesti meidän vapaa-ajan hupikirjoittamisprojektiin kannattaa suhtautua; toivon, ettei huomioni ole liian negatiivisia ja epäkannustavia. Lähdetään siitä, että arvostan viestiä ja työtänne ja ajattelen, että ansaitsette kokonaisvaltaisen ja rehellisen mielipiteen!

    Minusta viestiä olisi voinut leikata dynaamisemmaksi, tietyiltä osin. Se palasi osittain yllättävän vahvastikin Klaanonin alkuaikoihin, jolloin iso osa sisällöstä oli sitä, kun hahmot lyövät toisiaan. Tämä toki taitaa olla viestin peruskonseptikin; mutta minusta viesti kokonaisuudessaan olisi ollut parempi, jos kerronta olisi varsinkin Xenin ja vahkinmetsästäjien ja osittain myös Ficuksen ja Nurukanin matsien kohdalla tyylitellympää, ytimekkäämpää ja nopeammin rytmitettävää. Toiminnan ja taistelun kirjoittaminen ei ole helppoa! En osaa listata kauhean paljon kirjallisuutta, jossa olisi pitkiä lähitaistelun kuvauksia tosi onnistuneena; elokuva – tai vaikka sarjakuva – vetää tässä genressä helposti pidemmän kerron. Kenties vähempi ranneterien heiluttelun kuvailu olisi minusta vahvistanut viestiä. Xenin pakoon liittyvä ahdistus välittyi kyllä, mutta omalla kohdallani vähemmin sanoin se olisi välttynyt vielä paremmin. Osittain tähän pitkän taistelukuvauksen raskauteen liittyi instrumentaalisen (industriaali?) heavy-musiikin raskaus. (Mikä tosin liittyy täysin subjektiiviseen ”vikaani” siitä, ettei äänijärjestelmäni toimi kovin hyvin tietokoneen soittaman musiikin kanssa.) Xenin rähinässä olisin kaivannut myös selkeämpää muistuttelua joissakin asioissa – Käden tukikohdan rakenteessa sekä ehkä myös Zairyhin osuudesta tarinassa – miksi se onkaan Abzumon ja kumppaneiden koira.

    Tiivistettynä siis vähän jotain kill your darlings – ja tiivis/yksinkertainen on kaunista -pointteja. Mutta tosiaan, en tiedä, ovatko ne lopulta kaikista tärkeimpiä arvoja tässä harrasteprojektissa. Omaa lukukokemustani tiivistys olisi parantanut.

    Mutta tämä ei tietenkään päde koko viestiin. Omalla kohdallani mylly alkoi pyörimään hyvin ja virne nousi kasvoille, kun Killjoy tuli paikalle kohtaamaan arkkivihollisen. Tähän vaikutti useampi asia: henkisesti se, että hahmojen suhde on ollut mukana tarinassa 13 vuotta – jännite oli taattu. Lisäksi taistelun junnaavuus tietenkin sopii Puri-Ficuksen luonteeseen. Toki tämä sopii Nurukan-matsiikin, mutta Jögge toi raskailla aseillaan jotain kovempaa asennetta. Nurukan pääsi minusta loistamaan hahmoja paremmin silloin, kun sillä oli Toain (ja Mavrahin, ja Vakaman) yhtenäisyys puolellaan (Snögen kuva oli parhautta). Jöggematsiin sen tukijoukkojen kommenttiraita toi toivottua rikkautta. Ydinohjusiskun kuvailu oli mainio.

    Kohtaus, jossa Ficus sai kredipselleenistä, oli erinomainen ja koskettava. Sikäli olisin jotenkin toivonut, että se olisi vaikuttanut enemmänkin tapahtumien kulkuun ja lihamuurin murtamiseen. Mutta oletan, että tähän asiaan palataan vielä; ainakin jatko-osa viittasi sellaiseen.

    Myös odotettu ja pelätty vaihe, jossa Abzumo vihdoin laskeutuu Käden holveihin, oli hyvin tasapainotettu. Tai sanotaanko, että se painotti hyvin hahmon ei-maallisia ominaisuuksia, eikä rähinä siten tuntunut pitkältä. Myös Nurukanmatsi muuttui tosiaan jännemmäksi loppua kohden. Ehkä hahmo toimii parhaiten silloin, kun muita hyviksiä on lähettyvillä? Ainakin sen lätinät Mavrahin ja Xenin kanssa – ja toki koko Käsi III – ovat olleet nautinnollista seurattavaa.
    Lhikan oli hyvä, ja erinomainen kuvitus myös. Jögge hakemassa tyttärensä ruumistä – kovaa ja koskettavaa kamaa. Ja kesken jäi! Odotamme jatkoa.

    Mistä pääsemmekin jatko-osaan ja varsinkin sen viimeiseen kohtaan! Se oli upeaa! Ja juonikuviona jotain, jota olisin itse 100 % kirjoittanut! Rumpusoololla ja kaipa myös Teboililla voin olla ukotuksessa teitä vielä johdossa, mutta peli on pystyssä. Vakaman mukanaolo oli ihanaa ihan jo Metru Nuin taru -lapsuusnostalgian muodossa. Cencord-juoni! Hähähäähä, siitä sait, Abzumo! Ja Nurukan hyvä sirun kantaja. Mutta: liian iloiseksi te ette tätä vetäneet, kun X-henkilöt ovat vielä about oikokoipina ja juonihaarniskat on riisuttu. Toivoa on, mutta surutulitus mikä surutulitus. Kuuma yö Onu-Metrussa.

  7. Audiovisuaalisesti kyseessä on tietenkin huippuhiottu osa, johon parhaan fiiliksen toivat sekä kauan kuumotellut että yllättävät hahmokohtaamiset. Kivoja jekkuja, kivoja kuvia, sivustolla leikkiminen toimi jälleen hyvänä keinona rytmittää ja tauottaa proosaa.

    Mutta jäikö jokin mietityttämään? Kyllä, mutta varmaan tavalla, joka kertoo enemmän minusta lukijana kuin viestistä tekstinä. Countdown-kohta taikatoteutuksineen ja Zumon ja Xenin välienselvittely olivat dramatiikkansa ja jännitteensä puolesta pysäyttävän hyviä kohtauksia, jopa niinkin hyviä, että hahmojen selviäminen (vaikkakaan ei naarmuitta) tuntui jälkimainingeissa jotenkin halvalta. Mutta eipä tämä sinänsä ole Klaanonin tai etenkään tämän juonen kontekstissa mitään uutta – sormet loppuisivat kesken, jos lähtisi kasaamaan listaa kohtauksista, joissa päähahmot ja -antagonistit selviytyivät elossa yhtä mahdottomista tilanteista. Tätä tulin ohimennen miettineeksi viestin alkupuoliskoakin lukiessa muutenkin, mutta kai se on vain todettava, että omat kaunokirjalliset intressit ovat ajaneet ohi tällaisesta hyperkoreografioidusta toimintamätöstä, jossa painopiste on hetkellisessä lukukokemuksessa ja lopullisia seurauksia syövät lähinnä sivuhahmot.

    Emt, tämä olkoon selitys sille, miksen kaikessa rehellisyydessä voi vain suoraviivaisesti kehua, vaikkei myöskään tulisi mieleenkään lähteä rakentelemaan tyhmää hot takea viestin “””objektiivisesesta huonoudesta”””. Hyvää menoahan se oli niiltä osin kuin mitä sitä nyt pystyy lukijana näistä lähtökohdista arvioimaan, korkeintaan silloin tällöin hieman hidasta.

  8. Päästyäni takaisin kommentoinnin makuun kommentoin asioita täysin epäkoherentissa järjestyksessä, pahoittelut siitä. Palaan sinuun vielä, Musta Käsi 3.

    Näin jotain kaksi kuukautta myöhemmin olen vakaasti sitä mieltä, että Surutulitus tuntui toimintaelokuvalta. Epäilemättä se on ollut suorastaan mission statement, ja rytmityksellisesti tunne tästä oli aika vahva alusta loppuun.

    Nyky-Klaanonin filosofisemmilla poluilla näin suoraviivainen turparalli tuntuu suorastaan vähän lainalta menneisyydestä, ja valehtelematta siihen kesti hetki totuttautua. Olen kuitenkin iloinen että fokuksemme on siirtynyt niin paljon vähemmän toiminnallisille poluille, että silloin kun hahmot vetävät toisiaan turpaan, se on payoff pitkään rakennelluille juonille eikä joka toisen viestin keissi. Tämän viestin kuvassa on vaikea sanoa etteikö “sit ne taistelee” olisi ollut vähitellen jo ansaittua. Sankarien ja konnien ollessa sen verran turpaanveto-orientoituneita on vähän vääjäämätöntä että mähinäksi se menee silloin harvoin kun kohdataan.

    Viestin toiminnassa onkin hyvää vaihtelua ja mehevää kuvailua. Toki vähän allekirjoitan pointin siitä, että osa tappelusta muuttuu helposti vähän raskassoutuiseksi – joskin minun mielipiteeni siitä missä tappeluissa oli paras jännite on aika eri kuin Tongun. Ficuksen ja Joyn kohtaaminen ei ollut suosikkini siinä, että molempien hahmojen ollessa niin kovilla voimatasoilla ei varsinaisesti pelota, että joku kuolee. Toki tällaiset tuntemukset juonihaarniskoista eivät ole Klaanonissa täysin uniikkeja. Silti kyseisessä tappelussa ehkä vähän oma keskittymiseni herpaantui, joskin rakastin ydinpommilla ampumista. Feterrojen ilmestymistä ja Domekin hyytävää kuvaa ei voi totta kai liikaa kehua – vaikka olen ollut juonessa mukana, tuon pitkän pohjustuksen payoff on helvetin herkullinen siitä huolimatta että tietääkö mitä tapahtuu.

    Mitä muuhun tappeluun tulee, minulle Xenin taistelu vahkimetsästäjiä vastaan oli junnaavuudessaan oikeastaan varsin toimiva. Piirashirvitysten kuvailu on hyvää ja niiden eläimellisyys ja raakalaismaisuus teki niistä ihanalla tavalla arvaamattomia ja kuumottavia.

    Valtavat propsit myös kaita-transformaatiosta – huraa, eihän siinä kestänyt kuin 10 vuotta että saimme taas nähdä tämän bonkle-kulmakiven Klaanonissa!

    Tehokeinoja käytetään minusta pääosin mehukkaasti – maan alla ja pinnalla tapahtuvien taistelujen eriävät taustat tekivät kokonaisuuteen sitä paljon puhuttua toimintaelokuvamaista dynaamisuutta. Olen myös musiikin tahtiin ilmestyvän tekstin fani, mutta toivoin aina välillä ehkä sen harkitumpaa käyttöä. Parissa kohtaa minua ihan vähän kismitti odottaa tekstin hidasta ilmestymistä, myönnettäköön tällä tapaa epätäydellisyyteni. Silti tehokeinona se ei ole ollut koskaan parempi kuin lopun taistelussa aikaa vastaan hitaasti alaspäin raksuttavan laskurin kanssa, ja toivon että vastaavan arvokasta käyttöä on luvassa.

    Zumo oli tässä oikein parhaimmillaan ja pahimmillaan, ja oli aika ihanaa tajuta että siitä kun se on viimeksi tehnyt jotain tämän tason hirveää on noin vuosikymmen. Demitsoroun kuva pudotti toden teolla: olin suunnattoman iloinen. Kaiken kaikkiaan kuvitus muutenkin jokaiselta osanottajalta oli erinomaista, ja tämä menee helposti puhtaasti Klaanonin visuaalisesti tykimpien pakettien joukkoon.

Vastaa